Pénz7 hét a 4.a osztályban

Osztályom először vett részt a pénzügyi kultúra alapozására vállalkozó témahét
megvalósításában.
A program célja, hogy már fiatal kortól segítse a pénzügyek iránt érdeklődő diákokat
ismereteik bővítésében, és felhívja a figyelmüket a mindennapi pénzügyi tudatosságra.
Témánk: Családi költségvetés, avagy hogyan tervezzünk: mikor, mennyit költsünk,
takarítsunk meg.
Egy héten át tanórákba integráltan – matematika, technika és tervezés, vizuális kultúra
tantárgyak, rajzszakkör és szabadidős foglalkozások keretében élményközpontú, rendhagyó
tananyagok segítségével, interaktív módon dolgozták fel tanítványaim a feladatokat,
sajátították el a témát. Először kisfilm segítségével megismerkedtünk a pénz fogalmával,
történetével. Az egyik kis tanítványom prezentációval készült, melynek keretében
megtudhatták a többiek, hogy kinek a nevéhez fűződik a forint bevezetése, mióta
Magyarország hivatalos pénze, törvényes fizetési eszköze a forint, hogyan és hol készül a
nemzeti valutánk.
Gyűjtőmunkaként hoztak a gyerekek régi és új magyar bankjegyeket, érméket és külföldi
valutákat, melyeket nagy érdeklődéssel tanulmányoztunk. Felfedezték a bankjegyek
biztonsági elemeit, tapintással, fény felé és UV lámpa alá tartva.
Ezt követően ismereteket szereztek a családról, mint a legkisebb gazdálkodási egységről,
tájékozódtak a családi munkamegosztásról, erőforrásokról, az észszerű gazdálkodás alapjairól,
a családi költségvetés nehézségeiről, annak alapfogalmaival. Csoportokba rendeződve, egy-
egy képzeletbeli családot megjelenítve kellett „háztartásaik” kiadását tervezniük, majd a
rendelkezésre álló bevétel ismeretében osztották szét hat kiadási csoportra az adott hónapban
rendelkezésükre álló pénzmennyiséget. Ezzel a pénzügyi életleckével megtapasztalták, hogy
bizony nem is olyan könnyű feladat a szüleik számára a gazdálkodás. Kerekasztal módszerrel
megismerhették egymás feladatmegoldását, azok szempontjait, eredményét. A feladat végén
jó alkalom adódott a megtakarítás fogalmával, lehetőségeivel való ismerkedésre is.
Technika órán a mindenki által jól ismert retró kutyaház perselyt készítettük el – testhálóból –
ragasztással.

Tanítványaim nemcsak hasznos tudást, hanem szép élményeket is szereztek a témahét során,
bízom benne, hogy ezekre támaszkodva a későbbiekben is lelkesen viszonyulnak majd a pénz
izgalmas világának felfedezéséhez, hisz a pénzügyi tudatosságra nevelés mindig is
kulcsfontosságú kérdés volt, ám napjainkban különösen aktuálissá vált.

Barta Enikő

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük