A „Kutatások az integrált természettudományos tudás és szemlélet kialakítására az általános iskola 1-4. évfolyamán” című projectben a Hajdú- Bihar megyei iskolák és a DE és DRHE gyakorló és partner iskolái kerültek bevonásra. A felkérésnek eleget téve vállalta iskolánk ezt a hosszú távú együttműködést a Deberceni Hittudományi Egyetem megbízásából. A kísérletben résztvevő tanulók létszáma országos szinten 300-400 fő (kontroll illetve kisérleti csoport ).
2022. februárjától, első osztálytól kezdődött a fejlesztő munka. Az első és második évfolyamon érzékenyítés történik. Majd a harmadik évfolyamtól, 2024. szeptemberétől a szisztematikus fejlesztés és hatásvizsgálat kapja a főhangsúlyt.
A Hajdúnánási Református Általános Iskola 2. a osztálya a 2023/24-es tanévben, a kutatásnak ebben a szakaszában tevékenykedik. Havonta három foglalkozáson vesznek részt a gyerekek aztán mindig egy közös kísérlet következik.
Témáink: mozgás,táplálkozás, levegő, víz.
Egy-egy munkamenet 60 perces, tehát havonta 4×60 percet foglalkoznak a tanulók a tananyagokkal.
A foglalkozások színes feladatokból tevődnek össze. Sok-sok mozgásos játék, zenehallgatás, dramatikus játék, szabadban végzett gyakorlat nyitja meg a gyerekek szívéhez az utat, hogy felszabadultan mesélhessenek az adott témában a korábbi tapasztalatikról, élményeikről. Közlékenyek vidámak és vannak olyan területek , ahol nagyon tájékozottak.
A kutatás módszerei:
1. Szóasszociációs módszer, mely a tanulók egyéni és csoportos tudásszerkezet – vizsgálatára alkalmas. A módszer lényege, hogy a bizonyos témakör kulcsfogalmait , mint hívószavakat alkalmazva megadott idő alatt a tanuló milyen más szavakra asszociál.
2. A tanulók természettudományos tanulás iránti motivációjának , érdeklődédének feltárása . Ennek módszere a fókuszcsoportos interjú, a vizsgálati csoport életkorához adaptált kérdőívek , differenciált érzelemtérkép.
3. A természettudományos problémamegoldás elemeinek vizsgálata
4. A természettudományos szövegek értő olvasásának , a term.tudományos szaknyelv használatának jellemzői
5. A term. tud. tanulással összefüggő matematikai képességek vizsgálata.
A fejlesztésnek két szakasza van :
I. 1-2. évfolyam érzékenyítése: játékos foglalkozások, természetjárás, séták, egyszerű kísérletek elvégzése
II. 3-4. évfolyamon hatásvizsgálat mérés
A program elsődleges célja, a a kisiskolások integrált term. tud. műveltségének fejlesztése.
A kutatás eredményeinek publikációja megjelenik majd rangos hazai és nemzetközi folyóiratokban. Büszkék vagyunk arra,hogy részesei lehetünk a kisiskolások új természettudományos tudásának és szemléletének kialakításában.
Feketéné Áfra Piroska
(A fejlesztés tervezésében, kivitelezésében megbízott pedagógus)