Szabóné Marth Éva Iskolai Könyvtár

Könyvtárhasználat szabályai

Könyvtárunk az újjáalapítást követően  1995-ben került  kialakításra. Jelenleg több mint 4500 db könyvtári dokumentummal rendelkezünk. A TIOP-1.2.3-11/1-2012-0030  Könyvtári szolgáltatások összehangolt infrastruktúra fejlesztése a Hajdúnánási Református Általános Iskola és Óvoda intézményében pályázatnak köszönhetően informatikailag jól felszerelt iskolai könyvtár áll a tanulók és pedagógusok rendelkezésére. Állományunkat a Szirén Integrált Könyvtári Rendszerben tartjuk nyilván, a kölcsönzés is a vonalkódos rendszer használatával történik.

Könyvtárunk gyűjteményét folyamatosan korszerűsítjük új, kortárs irodalom beszerzésével, a régi népszerű könyvek új példányra cserélésével, ismeretközlő dokumentumok és kézikönyvek (elsősorban szótárak), képes könyvek vásárlásával. Az állománygyarapítás érdekében több sikeres pályázaton és kiadói akcióban vettünk részt.

A könyvtári órák, foglalkozások mellett versenyeket, könyves programokat szervezünk. Helyet adunk más iskolai rendezvényeknek is.

Az iskolabővítési projektnek hála, iskolánk könyvtára az új épületrészünkben több mint háromszor akkora területen működik, mint eddig.  Alkalmas  a nagy létszámú osztályaink számára is tanórák, könyvtár-használati foglalkozások tartására. A délutáni könyvtár-látogatások, kölcsönzések alkalmával megszűnt a zsúfoltság. Igyekszünk kényelmes olvasókuckókat, sarkokat kialakítani, hogy minden könyvbarát gyermekünk otthonosan érezze magát a könyvek csodáinak felfedezése közben.

Könyvtárunkat Szabóné Marth Éva igazgató asszonyunk munkásságának emléket emelve neveztük el őróla.   A könyvtár névadó ünnepségéről  bővebben ide kattintva lehet olvasni.

A könyvtárat az iskola tanulói és dolgozói használhatják.

Hétfő 14.00 – 16.00
Kedd 14.00 – 16.00
Szerda 14.00 – 16.00
Csütörtök 14.00 – 16.00
Péntek 14.00 – 16.00

A könyvtár minden tanítási napon nyitva van.
A nyitvatartási rendet minden félév elején kifüggesztjük a könyvtár ajtajára.
A nyitvatartási idő félévente módosulhat.
Könyvtári órák és szakórák alatt zárva.

  • kölcsönzés,
  • helyben használat, olvasóterem
  • információ a könyvtár és más könyvtárak szolgáltatásairól,
  • internethasználat.

Az első könyvtárhasználat alkalmával kell beiratkozni a könyvtárba. A beiratkozás ingyenes. A kölcsönzés elektronikusan történik, ezért nyomtatott olvasójegyet nem használunk.

A könyvtárhasználók elfogadják az iskolai házirend betartása mellett a könyvtárhasználat szabályait.

  • Az olvasó egyidejűleg maximum 3 könyvet kölcsönözhet.
  • A kölcsönzési idő 3 hét, melyet két alkalommal egy hétre meg lehet hosszabbítani.
  • A tanév végén a kijelölt határidőig minden kölcsönzött könyvet vissza kell hozni.
  • A kézikönyveket és az elektronikus dokumentumokat (CD-ROM, DVD stb.) csak helyben lehet használni.

A könyv érték, melyre vigyázni kell. Elvesztése, megrongálása esetén a kölcsönzőt anyagi felelősség terheli.

azaz:

  • magatartása kulturált,
  • csendben beszélget, olvas,
  • tiszta kézzel nyúl a könyvekhez,
  • nem eszik, nem iszik a könyvtár helyiségében,
  • megfelelően használ mindent: eszközt, tárgyat, könyvet,
  • rendet hagy maga után,
  • sértetlenül és időben hozza vissza a könyveket,
  • a számítógépeket tanuláshoz, házi feladat készítéséhez, kutatómunkához használja.
  • ha sérült könyvet, eszközt talál, azonnal szól a könyvtárosnak

A cikk innen származik, a hozzá tartozó könyvajánlatokkal:

Számos kutatás foglalkozik a manapság igencsak aktuális témával, miszerint a fiatalok szeretnek-e olvasni, vagy egyáltalán létezik-e az iskolások, fiatal felnőttek körében az olvasás kultúrája. Az iskolakezdéssel ez a téma újra előtérbe kerül a családok életében, hiszen a kötelező olvasmányok sora zúdul a gyerekekre. 

Generációs különbségek

Az X és Y generáció szülöttei körének jelentős része gondolja, hogy a mai felgyorsult világban az internetnek és a fejlett technikának köszönhetően a fiatalok nem olvasnak könyvet, helyette inkább az okos kütyükkel foglalkoznak. Éppen ezért félve állnak egy-egy újabb tanév elé a szülők, hiszen a diákok az elmúlt években teljesen elidegenedtek a kötelező olvasmányoktól. Most jogosan merül fel a kérdés, hogy mi változott meg azóta, mióta mi szülők gyerekek voltunk. 

A generációs különbséget és a történelmi eseményeket leszámítva csupán annyi, hogy teljesen más típusú információra van szüksége egy most iskolás fiatalnak, mint anno nekünk volt, pedig ugyanazt a Kincskereső kisködmönt és Egri Csillagokat olvassák, mint anno mi, azonban őket ez már nem köti le. 

Gondoljunk csak bele, ők egy olyan világban nőnek fel, ahol egy kattintással bármit meg tudnak a nagyvilágról, míg anno nekünk egy autóvásárlás is évekig tartott.

A mai fiatalok szórakozást és a kikapcsolódást várnak a könyvektől, azonban a kötelező olvasmányoktól és az órákon javasolt könyvektől nem ezt kapják. Emiatt ellen érzés alakul ki a diákokban az olvasással kapcsolatosan. 

Mi az, ami felkelti az érdeklődést? 

Az internet megjelenésével óriásit változtak a fiatalok olvasási szokásai, természetesen az olvasás szeretetét is ideértve. Manapság olvasáskor a fiataloknak az – lenne – a legfontosabb, hogy információhoz jussanak és értéket kapjanak az olvasás során. Megfigyelhető, hogy a közösségi médiának köszönhetően  a szövegek szerepét átvették a képek és a videók. Vegyük példaként a legnagyobb közösségi média platformot, a Facebookot, ahol a fiatalok jelentős százaléka a következőképpen viselkedik: gyorsan átfutja és lájkolja a képeket és a videókat, amik felkeltik a figyelmet, azonban a hosszabb írásokat, történeteket átugorja azzal a kifogással, hogy “erre nekem most nincs időm”. 

Vajon valóban nincs, vagy csak nem kelti fel az érdeklődésüket az ilyen fajta tartalom? 

Adjuk meg Nekik, amire igazán vágynak!

Van egy jó hírem! 

Szülőként, nagyszülőként vagy testvérként van lehetőségünk arra, hogy a fiatalokkal megszerettessük az olvasást. Adjuk meg nekik, amit igazán akarnak: információt, szórakoztató tartalmat és fejlődési lehetőséget. Segítsük őket az olvasás szeretete felé úgy, hogy nem csak a kötelező olvasmányok és az iskola által ajánlott könyvek olvasását tesszük Nekik lehetővé. 

Ajánljunk a fiatalok számára olyan könyveket, amik megadják Nekik azokat, amikre vágynak, amiket elvárnak az olvasás élményétől.

Milyen könyvet adjak a gyerekem kezébe? 

Napjainkban a lehetőségek tárháza nyílik meg előttünk, hiszen a hagyományos könyvből való olvasás mellett le tudjuk tölteni a könyveket, illetve ebook formátumban is olvashatjuk a kiválasztott olvasmányt. 

Nagy dilemmát okozhat tehát a formátum megválasztása, azonban úgy gondolom, hogyha kiválasztásra került a könyv, a formátum szinte már mindegy, hiszen az olvasás, s az azzal járó pozitív hatások elérése a lényeg. 

Mutatok néhány könyvet, amelyek biztosan izgalmasak lesznek a Te gyermeked számára is, hiszen információkkal bővelkedő, szórakoztató és nem utolsó sorban fejlesztő könyvek ezek. 

Betlehem

Weöres Sándor – Betlehem

Ó fényességes
Ó békességes
Ó dicsőséges
Karácsny!

Szénakazlak mellett,
lám, angyal közelgett.

Az égből indulva
üzenetét hozza:

Ma született gyermek,
a világ ismer meg!

Ó fényességes
Ó békességes
Ó dicsőséges
Karácsony!

Pásztorok hirdessék
minden szívnek tessék:­

ő az istállóban
fekszik a jászolban,

fekhelye gyalult fa,
pelenkája szalma.

Ó fényességes
Ó békességes
Ó dicsőséges
Karácsony!

József és Mária
ajkán zeng ária,

ökörke, szamárka
kétfelől csodál a:

Világ ékessége,
kezdete és vége!

Ó fényességes
Ó békességes
Ó dicsőséges

Karácsony!

“Ismerem az érzést, amikor semmi nem elég jó. A torkomban a gombócot, ha beszélgetni kellene, és félek, hogy nevetségessé válok. Az összegyűrt papírokkal teli kuka mellett ülés tehetetlenségét, a keserves könnyeket egy elírás miatt, ami mindenki másnak lényegtelennek vagy apróságnak tűnik, de bennem úgy megakad, mint egy szilánk. Talán ezért is húzódnak közelebb a gyerekek, akik ezeket a terheket napról napra cipelik.”

Tényleg olyan ez, mint ahogy a szerző jellemzi: akár egy téglákkal tele hátizsákkal menni mindenhova. Ám a könyv nemcsak leírást ad a jelenségről, hanem egészen kicsi lépésekre bontja a kifelé vezető utat is. Akkora lépésekre, melyeknek megtétele belátható, melyekhez még sikerül összeszedni a bátorságot, hogy az ember belevágjon és megpróbálja megtenni.

Mivel sok diákom bizalmába fogadott, nagyobb felelősségtudattal néztem át a könyv végén található felnőtteknek szánt részeket is. Jó lenne segíteni azoknak, akik hozzám fordulnak. Nem, nem csak egy könyvvel. Egész szívvel, nyitottsággal, megértéssel, felelősséggel. De azt hiszem, mégis, emellett ezzel a kötettel is. Hátha könnyebben kikászálódunk együtt.

Hangoskönyv – Most ezt hallgasd meg!

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.