Idén első alkalommal került megrendezésre iskolánkban a Média tábor a felső tagozatos diákok számára. Bár a mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy már több éve nem szerepel az általános iskolai tantárgyak között, a tömegkommunikációs eszközök használata szerves részét képezi a mindennapi életünknek. De hogyan működnek ezek a médiumok a háttérben? Hogyan készülnek a tartalmak és mire kell figyelnünk, amikor ezekkel találkozunk? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ a Média táborban.
Július 14-én reggel egy álmos, de lelkes 8 fős csapat gyűlt össze az iskolában, hogy megismerkedjenek a média világának kulisszatitkaival. Minden nap tartalmazott apró elméleti részt, majd a diákok szorgos munkába fogtak egy-egy feladat kapcsán.
Első nap ellátogattunk a Hajdúnánási Televízió stúdiójába, ahol megnézhettük élőben, hogy hol készülnek a csatorna műsorai. Megtanultuk, milyen hasznos a tojástartó tálca, ha hangszigetelésről van szó. Láttuk, milyen hatalmas helyre van szükség az elmúlt 30 év felvételeinek tárolásához. A gyerekek kipróbálták a süketszobát, ahol a műsorok hangalámondása készül és megtapasztalták, hogy milyen egy szöveget felmondani anélkül, hogy látnák a képi anyagot. Beléphettünk egy pillanatra a fényhídra és a saját bőrünkön éreztük, milyen hűvös helyiség szükséges a szerver gondtalan működéséhez. Az iskolába visszaérve a gyerekek kreativitását hívtuk segítségül és kisebb csapatokba rendeződve megtervezték egy általuk kitalált TV csatorna logóját és témáját. Ezenkívül pedig megnéztük, milyen álhírekkel találhatjuk szembe magunkat nap mint nap és hogyan tudjuk ezeket kiszűrni.
Második nap a televíziózásnál maradva egy hírműsort készítettek a diákok. Több időszakból és csatornáról származó hírműsort is megtekintettünk gondolatébresztőként. Az amatőr tárgyi feltételek ellenére a kis csapatok igazán színvonalas munkákat készítettek. Bejárták az iskolát hírek után kutatva, riportot készítettek az udvaron kertészkedő Piroska nénivel, időjárás jelentést állítottak össze és néhány snittel a sport világát is érintették.
Harmadik nap a fotózás és a filmezés bűvkörébe léptünk be. Megismerkedtünk különböző képi beállításokkal és a film kifejezőeszközeivel is. A diákok két csapatban dolgozva forgattak egy akció és egy zenés filmet. Eredményesen használták a tanult montázsokat és plánokat. Lelkesen tervezték a koreográfiákat és az üldözési jeleneteket.
Csütörtökön kimozdultunk az iskola falai közül, mert mit is érne egy médiás tábor, ha nem megyünk el a moziba? Nyíregyháza volt az úti célunk, ahol a Cinema City-ben megnéztük a Lilo és Stitch című filmet. Természetesen nem maradhatott el a megszokott mozis nasi és egy „mekis” élménnyel koronáztuk meg a napunkat.
Pénteken a mozis élményeket idéztük fel és a megnézett film kapcsán beszéltünk a filmkritikákról, megismerkedtünk azzal, hogy miről szólnak az ilyen jellegű írások, videók. Ezek alapján a diákok is elkészítették a saját kritikájukat a Lilo és Stitch-ről. A programok zárásaként néhány régi adathordozót vizsgáltunk meg. Megnézhették a gyerekek hogyan néz ki egy videókazetta kívül és belül. Beüzemeltünk egy több, mint 50 éves diavetítőt és még egy egyszemélyes dianéző szerkezetbe is bekukkanthattak a gyerekek, amelynek a működtetéséhez még nem kellett áram sem. Élményekkel telve mentünk el fagyizni péntek délután, és kellemesen elfáradva indult haza mindenki.
Minden egyes nap megnéztük az aznap készült munkákat, ahol bár a gyerekek pironkodva és nevetgélve nézték vissza magukat a kivetítőn, mégis büszkeséggel telve és lelkesen meséltek arról, hogyan is készült az adott jelenet. Összességében véve egy kreatív és élménydús tábort tudhatunk magunk mögött.
Köszönet Bacsóné Szabó Anikó néninek, aki egész héten segítette a foglalkozások lebonyolítását, és mindenkinek, aki bizalmat szavazott és jelentkezett a táborra.
Martinek Anikó, táborvezető























