Természettudományos kutatásban vesznek részt a Hajdúnánási Református Általános Iskola  kisiskolásai

A „Kutatások az integrált természettudományos tudás és szemlélet kialakítására az általános iskola 1-4. évfolyamán” című projectben a Hajdú- Bihar megyei iskolák és a DE és DRHE gyakorló és partner iskolái kerültek bevonásra. A felkérésnek eleget téve vállalta iskolánk ezt a hosszú távú együttműködést a Deberceni Hittudományi Egyetem megbízásából. A kísérletben résztvevő tanulók létszáma országos szinten 300-400 fő  (kontroll illetve kisérleti csoport ).

2022. februárjától , első osztálytól kezdődött a fejlesztő munka. Az első és második évfolyamon érzékenyítés történik. Majd a  harmadik évfolyamtól , 2024. szeptemberétől  a szisztematikus fejlesztés és hatásvizsgálat kapja a főhangsúlyt. 

            A Hajdúnánási Református Általános Iskola 2. a osztálya   a 2022/23-as tanévben, a kutatásnak ebben a szakaszában tevékenykedik. Havonta három foglalkozáson vesznek részt a gyerekek aztán mindig egy közös kísérlet következik.

Témáink: mozgás,táplálkozás, levegő, víz.

Egy-egy munkamenet 60 perces, tehát havonta 4×60 percet foglalkoznak a tanulók a tananyagokkal.

A foglalkozások színes feladatokból tevődnek össze. Sok-sok mozgásos játék, zenehallgatás, dramatikus játék, szabadban végzett gyakorlat nyitja meg a gyerekek szívéhez az utat, hogy felszabadultan mesélhessenek az adott témában a korábbi tapasztalatikról, élményeikről. Közlékenyek vidámak és  vannak olyan területek , ahol nagyon tájékozottak.

A kutatás módszerei:

1. Szóasszociációs módszer, mely a tanulók egyéni és csoportos tudásszerkezet – vizsgálatára alkalmas. A módszer lényege, hogy a  bizonyos témakör kulcsfogalmait , mint hívószavakat alkalmazva megadott idő alatt a tanuló milyen más szavakra asszociál.

2. A tanulók természettudományos tanulás iránti motivációjának , érdeklődédének feltárása . Ennek módszere a fókuszcsoportos interjú, a vizsgálati csoport életkorához adaptált kérdőívek , differenciált érzelemtérkép.

3. A természettudományos problémamegoldás elemeinek vizsgálata

4. A természettudományos szövegek értő olvasásának , a term.tudományos szaknyelv használatának jellemzői

5. A term. tud. tanulással összefüggő matematikai képességek vizsgálata.

A  fejlesztésnek két szakasza van :

I. 1-2. évfolyam érzékenyítése: játékos foglalkozások, természetjárás, séták, egyszerű kísérletek elvégzése

II. 3-4. évfolyamon hatásvizsgálat mérés

A program  elsődleges célja, a a kisiskolások integrált term. tud. műveltségének fejlesztése.

            A kutatás eredményeinek publikációja megjelenik majd rangos hazai és nemzetközi folyóiratokban. Büszkék vagyunk arra,hogy részesei lehetünk a kisiskolások új  természettudományos tudásának és szemléletének kialakításában.

                        Feketéné Áfra Piroska

(A fejlesztés tervezésében, kivitelezésében megbízott pedagógus)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük