Mai világunkban robotokkal már szinte mindenhol találkozhatunk: porszívóktól a fűnyírókon át a gyártósorokon munkálkodó hatalmas robotkarokig számos felhasználási területe létezik a mesterséges intelligenciának. Mindennapi életünket megkönnyítik, járványhelyzetben segítségünkre lehetnek, elemzéseket végezhetünk velük, programozhatjuk őket.
A Hajdúnánási Református Általános Iskola nem kisebb feladatra vállalkozott két évvel ezelőtt, mint, hogy bevezesse diákjait a robotika világába. Ezért szakkör keretein belül is fejleszti diákjai algoritmikus gondolkodását, programozási alapismereteit. LEGO MINDSTORMS EV3 és LEGO BOOST építőkészleteivel, az iskolavezetés támogatásával és a lelkes gyerekekkel minden feltétel adott ezen tevékenység elvégzéséhez.
Robotika szakkörön építhetnek a gyerekek robotokat – akár saját maguk által tervezettet is – majd azokhoz programokat írhatnak, melyekkel különféle feladatokat hajtanak végre. Beszéltetni, énekeltetni tudják kis találmányaikat, akadálykerülésre, vonalkövetésre is beprogramozhatják őket, akár még „szumózhatnak” is (két robot addig küzd egymással egy kör alakú pályán, amíg le nem tolja onnan egyik a másikat).
Versenyzési lehetőségek is adottak ezen a területen is, ahol összemérhetik tudásukat a gyermekek más iskolák diákjaival is. Ilyen versenyeken vettek részt május második felében a hatodikos Refisek Debrecenben és Hajdúböszörményben. A debreceni Robotika versenyen az elméleti fordulót gyakorlati követte, ahol nagy örömünkre megyei I. helyezést ért el lelkes csapatunk. Egy héttel később a IX. Hajdúböszörményi Robotolimpián, pedig országos V. helyezést szerzett „NánásSzumó” fantázianevű egységünk „Robotszumó” kategóriában, középiskolások ellen is versenyezve. Mindkét eseményen intézményünket Farkas Ferenc, Fodor Bálint és Kónya Zsombor 6. osztályos tanulók csapata képviselte.
Annak reményében folytatjuk munkánkat a robotika területén, hogy az itt szerzett ismereteket, tapasztalatokat, élményeket hasznosítani tudják majd diákjaink akár középfokú, akár egyetemi tanulmányaik során, s talán leendő mérnöki munkájukat is itt alapozhatjuk meg lelkes, robotikára fogékony gyermekeinknek.
Farkas Ferenc, szaktanár