A nyár folyamán, június 21-ével kezdődően augusztus 13-ig hét turnusban tematikus napközis táborokban vártuk tanulóinkat, ahol pedagógusaink színes programok biztosításával gondoskodtak a szünet tartalmas eltöltéséről. Megrendezett táboraink voltak: Digitális kalandozások; Életünk az állatokkal; Kihívások a fáraók földjén hittan tábor; Lurkó kézműves tábor; English for fun angol nyelvi tábor; Természetesen: EGÉSZSÉG!; Mesebirodalom.
Timóteus Pál apostol munkatársa volt az evangélum terjesztésében
Iskolánk megújult, kibővített épülete, megszépült udvara ideális helyszínnek bizonyult a tábori programok lebonyolításához. Emellett mindegyik táborozó csapatnak lehetősége volt a hét folyamán valamilyen kiránduláson is részt venni. (pl. Debrecen, Nyíregyháza, Tokaj)
A napközis táborokban turnusonként 22-31 gyermek két pedagógus és 1-2 pedagógiai asszisztens vagy szociális segítő irányításával szórakoztató, izgalmas, ugyanakkor az ismereteket is bővítő tábori programok részese lehetett.
Hálát adunk a pedagógusok és segítők szolgálatáért, és köszönjük az egyházközségnek a színvonalas megvalósítást lehetővé tévő anyagi támogatást.
Digitális kalandozások
Iskolánkban újdonságként került megrendezésre 2021. június 21-25. között napközis táborunk, mely a digitális világ témaköre köré épült. A hét folyamán 22 résztvevő gyermek kalandozhatott a digitális térben.
A gyerekek Lego-ból saját elképzelésük alapján robotokat építettek, mellyel jól fejleszthető volt kézügyességük, esztétikai érzékük. Az építhető robotok variációja végtelen sok, ebben kibontakozhatott kreativitásuk, egyedi meglátásuk. Ezalatt algoritmikus gondolkodásmódjuk, problémamegoldó képességük is fejlődött a hozzájuk írt programok segítségével.
Bepillantást nyerhettek a résztvevők a 3D-nyomtatás világába. A gyerekek megismerkedtek a TinkerCad nevű online tervezőprogrammal, mely segítségével saját alakzatokat terveztek, majd nyomtathatták ki 3D-nyomtatóval.
A hét folyamán a képszerkesztés világába is betekintést nyerhettek diákjaink, ahol a képek alakítására, retusálására került sor szépérzékük és kreativitásuk fejlesztésével.
Természettudományokat érintő kirándulás során az AGÓRA debreceni élményközpontjában természettudományos kísérleteken keresztül bővülhetett gyermekeink tudása. Az informatika legújabb vívmányaival, humanoid robottal, robotkutyával, Rubik-kocka kirakó Lego-robottal is találkozhattak diákjaink. Az interaktív foglalkozás során néhány eszköz kipróbálására is lehetőség nyílt. Délután ismeretszerző sétát tettünk a szomszédos Botanikus kertben.
A különféle sporttevékenységek során az iskola udvaron illetve a tornateremben focizhattak, kézilabdázhattak, floorballozhattak, asztaliteniszezhettek a gyerekek, ezalatt együttműködési képességük, csapatszellemük is fejlődött.
Az utolsó nap a fürdésé volt. A városi strandon mindenki jól érezte magát, ahol a csúszdázásé, az úszásé, a lubickolásé volt a főszerep. A nagy kánikulában igazán jól esett a vízben csobbanni, kikapcsolódni.
A tábor érékelésekor a gyerekek pozitív visszajelzéseket adtak. Reméljük jövőre is meg tudjuk valamilyen formában szervezni ezen tevékenységet. Köszönet illeti fenntartónkat, hogy anyagilag is támogatott bennünket, így lehetővé vált ennek a tábornak a megszervezése.
Farkas Ferenc, Simon Ferenc táborvezetők
Életünk az állatokkal
A Hajdúnánási Református Általános Iskola és Óvoda, a Hajdúnánási Református Egyházközség segítségével táborokat hirdetett az ide járó gyerekek számára. Az egyik ilyen tábor az Életünk az állatokkal nevet kapta.
A tábort főleg az iskolában valósítottuk meg, de több külső színteret is választottunk hozzá. Olyan programokat választottunk, melyek értéket és élményt adtak a gyerekek számára. Harmadikos és negyedikes korosztályból tevődött össze a csapat, így megtapasztalhatták, hogy milyen, iskolás kereteken belül kiszakadni a megszokott környezetből.
Célunk volt, hogy a diákok a tábor ideje alatt érezzék jól magukat, ne unatkozzanak és minél több új információt tudjanak meg az állatokról. Ezért sportprogramokat, kézműves foglalkozásokat, kirándulásokat, különböző bemutatókat szerveztünk a részükre. A programok során mindvégig a jókedv, a vidámság volt jellemző. Az önfeledt szórakozást, a kötetlen beszélgetéseket, az érdekes programokat még a nagy hőség sem rontotta el.
1.nap
Miután a gyerekek megérkeztek a táborba, megbeszéltük a következő hétre vonatkozó szabályokat, és hogy milyen programok várnak rájuk a hét folyamán. Majd a tábori baseball sapkákat díszítettük fel filctollakkal, így a gyerekek rárajzolták a személyiségükhöz megfelelő állatot.
Tízórai után eljött hozzánk Szojka Beáta aki a gondos, felelősségteljes kutyatartásról tartott egy előadást.
Délután kreatív foglalkozás keretein belül kis ugró békákat hajtogattunk. Ezt követően meg is versenyeztettük a békákat, hogy kié ugrik a legtávolabbra.
Majd lovas kirándulásra mentünk a Hajdúnánási HÁLA kutyamenhelyre. Az ott élő kutyák életmódjának, tartási körülményeinek, örökbefogadásának megismertetése volt a célunk. Nagy szeretettel adtuk át adományunkat (15 kg kutyatáp), mellyel mi is szerettünk volna hozzájárulni a kutyák minőségi, jó életéhez. A diákok nagy-nagy szeretettel, átérzéssel vették pártfogásba a menhelyen meglátogatott kutyákat. Ez által mély érzésekkel lettek gazdagabbak a gyerekek.
2. nap
A gyerekek egész napos kirándulás során felfedezhették a Debreceni Állatkert világát, ahol feladatlap segítségével végeztek kutatómunkát egy-egy állat megismeréséhez.
A délután további részében a gyerekek csapatépítő sportfoglalkozáson vettek részt a Pagony játszótéren. Felhívtuk a figyelmüket a sportolás során helyes energia és folyadékbevitelre, hogy a nyári hőség alatt is felhőtlenül tudjanak a gyerekek kikapcsolódni.
Az ebédet a McDonald’s-ban fogyasztották el a gyerekek, majd autóbuszunkkal 16 órára szerencsésen, és kellemesen elfáradva tértünk vissza az iskolába.3. nap
Reggel kisétáltunk Zsuga Zsanett lovas farmjára, ahol betekintést nyertünk a lovak gondozásának életébe. Majd Zsani tartott lovas bemutatója és egy szürke versenyló egyéni bemutatója következett. A bemutató után a további program a lovak leszerelése volt, ahol a diákok ki is próbálhatták egy-egy ló megtisztítását. Adományt ide is vittünk. Egy kis takarmányrépát szántunk a lovaknak, melyet nagy-nagy örömmel kóstoltathatták meg diákjaink a megismert lovakkal.
Ebéd után a gyerekekkel papírhajtogatással készítettünk állatokat. Harmonika hajtogatás segítségével készült katica, méhecske, csiga, szitakötő, kígyó, százlábú.
Aki már befejezte a kézműveskedést, az-az előkészített társasjáték klubban foglalhatta el magát a nap további részében. Itt volt lehetőség gombfocizni, malmozni, sakkozni, Ki nevet a végén-t és különböző más társasjátékot játszani.
4. nap
Reggel az iskola udvarán játszottunk a gyerekekkel. Kipróbáltuk a sakkfoglalót, majd különböző szabadtéri játékok közül választhattak.
A tízórai elfogyasztása után a gyerekek megismerkedhettek a Hajdúnánási Múzeumban lévő foglalkozásokon a Régi idők benti játékaival, majd saját kezűleg is elkészíthettek egy párat. Az gombból készült zöngettyűt nagy élvezettel próbálgatták, majd a bátrabbak versenyeztek is, hogy ki tudja a legtovább zöngetni. Ezt követően pedig képeslapból készítettek puzzle-t.
Délután közösségépítés fojt, sportos csapatjátékok keretében az iskola tornatermében. Két csoportra bontva, páros megmérettetés keretében mutatták meg ügyességüket a gyerekek a gondosan felépített „exatlon” pályán.
A nagy versengés után egy kis jeges meglepetés várta az udvaron a gyerekeket. Egy-egy jégbe zárt játékot kaptak, melyet olvasztással lehetett kiszabadítani. A hűsítő játék után következett a nap fénypontja: Vízipisztoly csata az udvaron. Az nyert, aki kevésbé lett vizes a csata során.
5. nap
Reggel részt vettünk egy hétzáró áhítaton, ahol hálát adtunk a heti programokért, a balesetmentes, vidám kikapcsolódásokért.
A gyerekeket kis csoportokra osztottuk, hogy vetélkedő keretein belül összemérhessék tudásukat a héten tanultakkal kapcsolatosan. Ügyességi feladatok megoldásával, valamint állatokkal kapcsolatos kvíz kérdések válaszai alapján keresték meg a város központjában elrejtett állatos képeket. Miután rejtvény segítségével kitalálták, hogy melyik utcában kb. hol kell keresni az állatokat, elindultak a nagy felfedező útra. Majd az 5 kép és a hozzájuk tartozó állatok pontos megnevezésével, visszatértek az iskola udvarára. A betűtengerben az állatkertben megismert állatok közül 10 név bújt el. Majd végül a kutyákról, a lovakról való ismereteiket mélyíthették el a kvíz segítségével. Minden csapat lelkiismeretesen megoldotta a feladatait, melynek jutalma az ebéd utáni jégkása lett.
Délután elfáradva, a heti programok csendesebb lezárása következett. Az állatokkal való kapcsolat erősítése, az állatok szeretetére nevelés egy állatos film vetítésével történt meg.
A nagy hőség ellenére eseménydús, tartalmas, szórakoztató hetet tudtunk eltölteni a diákokkal. Hálás a szívünk Istennek, hogy egész héten át vigyázott ránk és megőrzött bennünket.
Hajdúnánás, 2021.07.09. Tóth Árpádné
Kihívások a fáraók földjén – iskolai hittan tábor
2021. július 5-9.
A Hajdúnánási Református Általános Iskolában a Református Hitéletért Alapítvány támogatásával 2021. július 5-9. között valósultak meg az iskolai hittan tábor programjai. Az iskola alsó tagozatának 1-4. osztályos tanulói közül 25 fő vett részt a táborban. A tábor programjai napi szinten reggel nyolc és délután kettő óra között zajlottak. Az iskolai hittan tábor kidolgozott program alapján valósult meg, melyet a Titus Hitéleti Alapítvány Kihívások a piramisok földjén (József története) címmel adott ki egyéni ötletekkel kiegészülve. Minden reggel a templomban kezdődött a nap, ahol az áhítatokon a gyerekek ráhangolódhattak a bibliai történetekre, üzenetekre. Az áhítatokat nagytiszteletű Gacsályi Gábor vezető lelkipásztor tartotta a gyermekek számára. Az áhítatok alatt a következő dicséreteket, énekeket sajátították el a tanulók:
- 395. dicséret Isten szívén megpihenve…
- 299. dicséret Jézus hív, bár zúg…
- 264. dicséret Áldjad én lelkem…
- Új szívet adj…
- Ne aggodalmaskodjál…
Az egyik reggel az áhítaton nagytiszteletű Viltskó-Porcs Mária beosztott lelkipásztor és Filep Xavér kántor és orgona restaurátor mutatták be a gyerekek számára a református templomunk orgonáját. Így a gyerekek közelről, kipróbálva élhették át ennek a csodálatos templomi hangszernek a közelségét.
Az áhítatok után hasonlóan alakult a napirend. A tízórait követően a gyerekek megismerhették az aznapi bibliai történeteket Józsefről és életéről, családjáról és kihívásairól az első foglalkozáson. A bibliai történetek jobb megismerését színes szemléltető képek, aranymondások, központi igazságok is segítették. Az énekeket, dicséreteket többször is elénekeltük, míg az aranymondásokat közösen ismételgettük a nap folyamán.
A történetek feldolgozása is hasonló rendben zajlott. A bibliai történet megismerése után kvíz kártyákon szereplő kérdésekre válaszolhattak a tanulók szóban, ahol nagyon számított a diákok reflexe, a gyorsasága és a figyelme. Aki ügyes volt, sok nyomdát és matricát gyűjthetett. Minden gyerek igyekezett bekapcsolódni ebbe az izgalmas emlékezetet és figyelmet fejlesztő szóbeli játékba. Ezután a történet további feldolgozása történt. A nagyobb gyerekek feladatlapot kaptak, míg az első osztályos tanulók választhattak, hogy feladatlapot vagy inkább bibliai kifestőt színeznek a történethez kapcsolódva. Közben minden történet feldolgozásánál jelen voltak a „segítőink”, a robot egerek, akiket a gyerekek egy pályán irányíthattak a bibliai történet kulcsszavát tartalmazó kártyákra, aminek segítségével egy-egy mondatot mondhattak a megismert történetből. A kártyákat megfordítva pedig kirakhatták a bibliai történet egyik jelenetét. A robot egerek segítségével fejlődött a gyerekek téri-tájékozódási képessége, algoritmikus, logikai gondolkodása. Természetesen az írásbeli feladatlap megoldásait közösen ellenőriztük, melyekre további jutalmakat kaphattak a diákok.
A szünet után következett a második foglalkozás, melyeken még délelőtt tovább mélyítették és alkalmazták is a gyerekek bibliaismeretüket. Ez minden nap más és más volt.
Hétfőn Kántorné Szücs Zsuzsanna tanító néni segítségével alkothatták meg a gyerekek egy kreatív foglalkozáson József álmait vagy a saját álmaikat is ábrázolhatták. Így fejlődött a kézügyességük és a képzeletük.
Kedden szintén Zsuzsa néni segítségével játékos sorverseny állomásain tapasztalhatták meg a diákok József életének kihívásait, így fejlesztve a diákok mozgását, téri-tájékozódási és álló képességeit. A jól megérdemelt jutalom nem maradt el, hiszen az egészséges táplálkozás jegyében görögdinnyét fogyaszthattak el a diákok ebéd után.
Szerdán jómagam vezettem a tanulók számára a bibliai robotika-puzzle foglalkozást, melyen differenciáltam. Az a diák, aki nem a robot egereknek segített megtalálni a bibliai történet kulcsszavait és a József történetéhez kapcsolódó puzzle darabokat, körforgásban egy-egy asztalhoz leülve rakhatta ki József életének és más bibliai történetek eseményeit puzzle segítségével. Ez a játékos feladat szintén fejlesztette a gyerekek téri-tájékozódási képességét, algoritmikus, logikai gondolkodását, memóriáját és ráismerő készségét.
Csütörtökön Zsuzsa nénivel közösen vezettünk egy játékos szabadtéri bibliai vetélkedőt, melyen a gyerekek két csoportba osztva alkalmazhatták a megszerzett ismereteiket József történetéből, helyes válaszokat adva a megtalált bibliai kártyákon található kérdésekre. A játékos szabadtéri bibliai vetélkedő segítette a bibliai történet alkalmazását, rendszerezését, ellenőrzését, mélyítését. Az eredmény magáért beszélt, hiszen döntetlen lett és nagyon kevés volt a tévesztés is. A gyerekek bibliai matricát kaptak jutalmul. Ennek a napnak a délelőttjén a gyerekek közös fagyizáson vehettek részt, aminek minden kisdiák örült a kánikulában.
Pénteken egy közös „mozi ebéden” vettek részt a gyerekek, melyen az ízletes pizza elfogyasztása mellett megtekinthették a József az álmok királya c. bibliai animációs rajzfilmet. Ez a látványos animációs film segítségül volt József történetének mélyítésében, feldolgozásában. A tábor hétköznapjainak ebédje után szünet következett, majd a harmadik foglalkozás, amely a gyerekek kézügyességét és képzeletét fejlesztették. Különböző munkalapokat kaptak a gyerekek, amiket ha kiszíneztek és kivágtak, akkor jelent meg előttük valóságosan is a megismert bibliai történet. Nagy örömmel vitték haza az elkészített munkát. Az utolsó napon a gyerekek a tábor emlékére bibliai igés kártyákat kaptak.
A tábor zárásaként istentiszteleten vehettek részt a hittan tábor tagjai, ahol elénekelhették a táborban megismert dicséreteket, énekeket és elmondhatták a tanult aranymondásokat a gyülekezet előtt. A gyülekezet megismerhette név nélkül néhány tanuló imádságát, arról mit jelentett számukra József története, illetve egy beszámolót a bibliatábor programjairól.
A tábor napjain a következő bibliai történeteket ismerték meg és dolgozták fel a tanulók:
- A fiatal József (I.Mózes 37)
- Potifár házában és a börtönben (I.Mózes 39:1-40:23)
- József felemelkedése (I.Mózes 41:1-57)
- József testvérei először mennek Egyiptomba (I.Mózes 42:1-38)
- József megbocsát a testvéreinek (I.Mózes 43-46)
Istennek adunk hálát ezért a táborért és köszönjük a Református Hitéletért Alapítvány támogatását, a lelkipásztorok, a gyülekezet és az iskola dolgozóinak imádságos szeretetét. Köszönöm az áhítatok tartását nagytiszteletű Gacsályi Gábor vezető lelkipásztornak, a munkatársaimnak a sok segítséget: Kántorné Szücs Zsuzsanna tanítónőnek, Vitányi Margit Róza és Horváth Angelika pedagógiai asszisztenseknek. A tábori feladatokban és a gyerekek közötti szolgálatban segítségünkre volt iskolánk volt diákja, Kabai Patrik, aki a Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium tanulójaként közösségi szolgálatot teljesített az iskolai hittan táborban. Kérjük Istent, adjon erőt, egészséget a következő nyáron is, hogy újra együtt Isten segítségével és erejével valósíthassuk meg a tábor programjait.
Hajdúnánás, 2021. 07. 11. Dráviczki Csaba hitoktató
Lurkó kézműves tábor
2021 júliusának idusán került megrendezésre a Lurkó kézműves tábor Magyarné Kiss Mónika tanítónő irányításával, aki egyben a táborvezető, a programok szervezője, előkészítője is volt. A július 12-i héten 5 napon keresztül 8 órától 16 óráig Kabainé Bőti Beáta tanítónő és Marth Attiláné gyógypedagógiai asszisztens voltak segítségére. A kézműves táborba 30 kisgyemek jelentkezett, ami helyben, a Hajdúnánási Református Általános Iskola és Óvoda intézményében zajlott, amit iskolai költségvetésből valósítottunk meg. Olyan programokat nyújtottunk, melyek egyaránt értéket és élményt is adtak a gyermekeink számára. Az 1. és 2. évfolyam növendékeiből nagyon jó kis „csapat” kovácsolódott össze.
Célunk az volt, hogy a diákok a tábor ideje alatt érezzék jól magukat, legyenek lekötve, ne unatkozzanak, ezért próbáltunk minél több érdekes programot összeállítani számukra. Ezen a héten volt egy kis kirándulás, különböző bemutatókon vettünk részt, a kézműves foglalkozásokon pedig igyekeztünk olyan dolgokat készíteni, amit tanórai keretek között nem minden esetben tudunk megvalósítani. A programok során mindvégig a jókedv, a vidámság volt jellemző. Az önfeledt szórakozás, a kötetlen beszélgetések, az érdekes programok biztosították a kellemes kikapcsolódást tanulóink számára.
A játékos tevékenykedtetés által megtörtént az:
- egymás iránti felelősségérzet erősítése,
- egészségfejlesztés,
- mozgásfejlesztés,
- közösségi szellem fejlesztése,
- önbizalom erősítése,
- kreativitás, önkifejezés, fantázia fejlesztése,
- társas kompetenciák, empátia erősítése, kapcsolatteremtő képesség fejlesztése,
- összetartás és együttműködés erősítése,
- problémamegoldó készség fejlesztése.
A célokat örömteli hangulatban, játékos feladatokkal sikerült megvalósítani. A gyerekeket nagy aktivitásra késztettük.
E „rövid” bevezető után néhány szó arról, milyen programok valósultak meg.
Fontosnak tartottuk azt, hogy a gyermekek olyan szabályokat is elsajátítsanak, amit majd a felnőtt életben is tudnak alkalmazni., így az első napon mindenki kapott egy kis kötényt, amit a saját belátása szerint színezhetett ki. Ez a kötényke a későbbiekben minden kézműves munka alkalmával felvételre került. A héten az apróságok kisméretű gumik felhasználásával készítettek karkötőt, nyakláncot, gyűrűt, amit még a kisfiúk is nagy lelkesedéssel „csomóztak”. A kézzel, lábbal való lepedőfestés teljesen elvarázsolta a kisdiákokat, ami a tanulók kreativitásának, fantáziájának kiteljesedését jelentette. Örömmel dolgoztak együtt és ámulattal tekintették meg egymás munkáit, miközben dicsérő szavakat hallhattunk. Elsajátították a batikolás technikáját is, így ezzel a textilfestési eljárással terítőt készítettek. Az élményfestés alkalmával megismerkedtek a vászonra való festés lehetőségével. Igazi festővászonra dolgozni emlékezetes maradt a diákok számára, akik a feszített vászonra szebbnél szebb képeket „varázsoltak”. Mi szeretjük a kézzel készült játékokat, pláne, ha azok az ügyességet is fejlesztik. Átgondoltuk közösen, hogy a műanyag „szemetet” hogyan lehetne kreatívan felhasználni. Ebből kifolyólag egy szuper egyszerű, de mégis nagyszerű elkapó játékot is megalkottunk, amit a legkisebb kreatív kezek is pillanatok alatt el tudtak készíteni. Ráadásul az elkészült játékkal játszaniis szuper jó móka volt.
A nagy melegben nem maradhatott el a felfrissülés sem. Hatalmas öröm, kacagás, jókedv járta át az iskola udvarát, amikor a gyermekek a csapatépítő vizes program keretein belül egymást locsolhatták, vízipisztolyozhattak, vagy éppen vízibombázhattak az előre lefektetett szabályok betartása mellett.
A tábori foglalkozások alatt volt még közös fagyizás, gofrizás, pizzázás, mozizás, táncos mulatság és karaoke is.
A programjaink megvalósításában előzetes egyeztetés után segítségünkre voltak:
- A Nánási Portéka munkatársai.
Látogatást tettünk a Termelői Piacra, ahol Fűz Andrásné Valika vezetésével megismerkedhettek a tanulók a helyi termelők által készített termékekkel és a biozöldségekkel, majd helyi készítésű lekvárt, mézet, illetve szörpöt is kóstolhattak. Az iskolába visszatérve a frissen vásárolt zöldségekből, gyümölcsökből finom salátát készítettünk.
- A Kendereskert dolgozói.
Erre a helyszínre a helyi kisvonattal érkeztünk, ahol örömmel fogadtak bennünket. A diákok megismerkedhettek a tájegységünkre jellemző növénytermesztéssel és állattartással. Több hazai őshonos állatfajtát láthattak, sőt még nyuszit is simogathattak.
- A Hajdúnánási Helyi Sajátosságok alkalmazottjai.
A régi hagyományokkal foglalkozó csoport segítségével betekintést nyerhettünk a kézműves ipart felelevenítő szalmafonásba, a „bőrözésbe” és a nemezelésbe is. A kicsik természetesen mindezeket ki is próbálhatták és mindenki hazavihette az általa elkészített munkadarabot. Különböző fonalak felhasználásával pedig díszsapkát is készíthettek.
- A Móricz Pál Városi Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény munkatársai.
Megtekintettük az éppen aktuális kiállítást, ami a szekerek történetét, a kocsik eredetét mutatta be. Ezt követően a pásztorkodással ismerkedhettek meg a táborozók, nagyon sok érdekes dolgot tanulva. Lenyűgözte a kisdiákokat Barna Anikó citerajátéka és csodás hangja. Örömmel énekeltek vele ismert népdalokat, majd megpengethették tanítványaink is e népi hangszer húrjait. Természetesen a népi játékokkal való játszás sem maradhatott el a szabadban.
A feladatokat mindenki örömmel vállalta, a közös munka is eredményesnek bizonyult. Ezúton is köszönjük szépen mindenkinek az áldozatos munkát.
A tábor utolsó napján, búcsúajándékként mindenki egy névre szóló textil ajándéktáskában vihette haza a héten elkészített munkadarabjait, amik remélhetőleg emlékeztetik majd a gyerekeket a Lurkó kézműves táborban megszerzett csodás élményekre.
Hajdúnánás, 2021. július 18.
Kabainé Bőti Beáta tanító
„English is fun” angol tábor
A tábor helyszíne az új épület angol nyelvi szaktantermében volt. Szépen kifestve angol motívumokkal, nevezetességekkel és felkerült a falra az angol és az amerikai zászló is. Ezt a táborozók is most látták először.
- nap: Egyesült Királyság
Az első napon Aliz néni segítségével megismerkedtünk az Egyesült Királyság 4 országával, mint pl. Anglia, Skócia, Wales és Észak-Írország nevezetességeivel, ételeivel, sportjaival. A nap 4 különböző helyszínen folytatódott, ahol feladatokat (puzzle, vaktérkép, kvíz, és sportos játékok) oldottunk meg az elhangzottakkal kapcsolatban. A legjobban teljesítő csapat Angliával kapcsolatos ajándékot kapott. Délután kézműves programokat teljesítettünk London nevezetességeinek megismerése után. Lehetett készíteni palackokból telefonfülkét, szívószálból zászlót, vagy akár az angol Tower Bridge-et és a Bug Ben harangját. Mindenki kapott egy saját sapkát is, amire rárajzoltuk az angol zászlót. Mi ezt nagyon élveztük.
- Nap: A Királyi család
Ma a királyi családdal ismerkedhettünk meg. Megtudhattuk, hogy II: Erzsébet királynőnek 4 gyermeke van, kik örökölhetik a trónt és milyen sorrendben. Ezek után játék következett. Mindenkinek a hátára rátettük a királyi család egyik tagjának képét, elmondtunk róla néhány dolgot angolul, így kellett kitalálnunk ki van a hátunkra téve. Délután az angol himnusz meghallgatása és eléneklése után újra kreatív foglalkozásunk volt, ahol a királyi családfát lehetett elkészíteni vagy akár a gyurmából a királyi család tagjait.
- Nap: Ételek
A délelőtt folyamán, a piacon a Nánási portéka zöldségeit, szörpöt és kolbászt kóstoltunk. Majd 13 féle zöldséget és gyümölcsöt ízlelhettünk becsukott szemmel, melyekről ki kellett találnunk, hogy mit is ettünk. Ezután az angliai hagyományos ételekkel ismerkedtünk meg. Délután pedig a technika teremben 4 csapatban palacsintát és muffin-t sütöttünk és kipróbáltuk az angol tejes teát. Megkóstoltuk a zöldség bevonatos, babos, mogyorókrémes és a narancslekváros kenyereket is, sőt mindezek után Anglia legfinomabb csokiját is.
- Nap: Állatok
Ma kirándulni voltunk, az utazás célpontja a Nyíregyházi állatkert. A buszon átismételtük az állatok nevét, s aki leghamarabb válaszolt, jutalmat kapott. Az állatkertben a csapatok a vaktérképet egészítették ki, valamint a térkép hátulján kapott kérdésekre válaszoltak miközben az állatokat nézték. A győztes csapat, aki a legtöbb helyes választ adta, most is ajándékot kapott. Ezt az eseménydús napot egy Happy meal elfogyasztása tette teljessé a McDonald’s-ban.
- Nap: Angol sportok
Ma, miután megismerkedtünk a jellegzetes angol sportokkal az iskola udvarán ki is próbáltunk néhányat pl.: krokettet, golfot, darts-ot. Biciklivel kimentünk egy közeli lovardába is, ahol megnéztük hogyan kell egy lovat felszerelni és leápolni, s még egy kis bemutatót is kaptunk a helyes lovaglásról. Délután a tornateremben csapatversenyeket játszottunk, melyek a héten szerzett ismereteket is tartalmazták valamilyen formában. A napot és a tábort fagyizással és további sport játékokkal zártuk. A lelkes és aktív részvételért pedig mindenki elismerő oklevelet kapott.
Boros Janka és Török Anna
Természetesen : EGÉSZSÉG tábor
2021. augusztus 2 – 6. Táborvezető: Éles Judit, kísérő pedagógus : Sebestyén Vivien; segítők : Tóth Nikolett, Széki Viktória
A tábor résztvevői kb. 80 %- ban a 4. osztályos tanulók voltak, illetve a 3. és a 2. osztályokból is jöttek gyerekek. A programokat ennek megfelelően terveztük meg.
Elsődleges célunk testi, lelki egészségünk építése volt, ezért zömében szabadtéri, mozgásos, illetve közösségfejlesztő foglalkozások voltak. De építettük pl. a 3-4. osztályos történelmi témájú olvasmányokra is. Minden napra terveztünk kötött foglalkozásokat, de lehetőséget adtunk a szabad időtöltésre, játékra is.
Hétfő:
Az első napot közösségfejlesztő, mozgásos tantermi, illetve tornatermi játékokkal kezdtük. Az ön- és társismereti játékok során sok új információt is megtudhattak egymásról a gyerekek. S bár többségében egy osztályból érkeztek, azért voltak, akiknek egészen új oldalát ismerhettük meg. Izgalmas volt a „névválasztó” a „bemutatkozó” , a „ meglepő történetem”, a „ rapid randi”, az „activity” , illetve a „ társválasztó” játék. De nagyon élvezték a tornatermi páros, és csapatversengéseket is.
Ebéd után egy ismeretterjesztő filmet néztünk a jégkorszakról, mintegy előkészítve a délutáni programunkat. Meglátogattuk ugyanis a Helytörténeti Gyűjteménybe érkező Jégkorszak című kiállítást. Nagyon izgalmas volt visszarepülni az időben, és olyan állati rekonstrukciókat testközelből látni, amelyek ebben az időszakban éltek: mammut bèbit, a kardfogú tigrist, az óriáshiénát életnagyságban, illetve elhullott állatok csontmaradványait. A kiállítást interaktív, digitális eszközök tették még látványosabbá, szemléletesebbé.
Kedd:
A délelőtt a sportolásé volt, ugyanis a nemrégiben kialakított, és a város számára átadott játszótéren, és fitnesz parkban töltöttük. Itt a gyerekek kipróbálhatták a játék, – és sporteszközöket, röplabdáztak és futballoztak, tollasozhattak.
A játék rendkívül fejlesztő hatással bír mind az egyén, mind a közösség fejlesztésére, éppen ezért a táborunkban központi szerepet kapott. Többféle társasjátékot is vásároltunk ( twister, activity, double, memória játék, uno ) mellyel irányítottan is játszottunk, pl. Activity partyt csapatokban, de a szabad foglalkozások során a gyerekek saját maguk által alakított kis csapatokban játszhattak.
Délután az egészséges táplálkozás jegyében a gyümölcssalátát maguk a gyerekek készítették. Meglepően ügyesek voltak. Csapatokban dolgoztak, és az egyes munkafázisokat egymás között kellett elosztaniuk. Természetesen rendkívül jóízűen fogyasztották el a közösen készített finomságokat.
Szerda:
Ezen a napon autóbuszos kirándulásra indultunk a történelmi Tokaj – Rakamaz városokba. Elsőként egy turul túrán vettünk részt a rakamazi Teknősház Látogatóközpontban, melynek során a tanévben megismert honfoglaláskori történelem elevenedett meg a gyerekek előtt. Testközelből láthatták a viseleteket, fegyvereket, a sámándobot, gyógyító és varázsló eszközöket. De megismerkedtek a rovásírással, Emese történetével, illetve maguk is kipróbálhatták a régészkedést. Izgalmas időutazás volt.
Ezt követően átsétáltunk Tokaj városába az összekötő hídon, melyről a Bodrog és a Tisza folyók találkozását néztük meg. Tokajban egy városnéző kisvonatozáson a város nevezetességeivel ismerkedtünk meg.
Csütörtök :
A reggeli órákban kerékpártúrára indultunk. Úticélunk az Aranyzabla Lovastanya volt. A táborban résztvevő gyerekek között többen is rendszeresen lovagolnak, mások pedig szerették volna kipróbálni, ezért nagy örömmel vették ezt a programot is. Természetesen az sem mindennapi élmény volt számunkra, hogy 25- 30- an hosszú konvojban kerékpároztunk. Kiérve aztán, a tanyán rövid ismerkedést követően egyesével felülhettek a lóhátra egy kis sétalovaglásra. A többiek eközben a tanyasi élet rejtelmeibe nyertek bepillantást: az ott élő egyéb állatokkal ismerkedtek, simogatták a ház körüli jószágokat, megfigyelték az etetést.
Délutáni programunk „ suli – mozi „ volt. A Raya és az utolsó sárkány című filmet néztük meg. Mivel már rég voltunk moziban, és városunkban sajnos nem indították még újra, ezért úgy gondoltuk a gyerekek örömmel fogadják majd azt a közösségi élményt is. Természetesen a megfelelő hangulati alapot a finom pop – corn illat szolgáltatta hozzá.
A mese egy nagyon tanulságos témát, az emberi összetartást, a bizalmat, együttműködést jelenítette meg, melyet aztán megbeszéltünk. Mindenki elmondhatta az élményét, a véleményét a filmről. Az összetartozás jeléül, ajándékként közösen készítettünk egy- egy barátságkarkötőt, azzal, aki ebben a táborban közel került hozzánk.
Péntek:
Eljött a tábor utolsó napja. Méltóképp egy nagyon izgalmas befejezést terveztünk: délelőtt számháború, délután táborzáró vetélkedő.
A számháború helyszíne a Liget volt, ide gyalog mentünk. A játékszabályokat ismertetve két csapatot alkottunk, közkívánatra fiúk-lányok elleni versengést szerettek volna a gyerekek, így a csapatokat ennek megfelelően szerveztük. Ezt követően terepszemlét tartottunk, körbejártuk a helyszínt. Majd kezdődhetett a játék. Mindenki megkapta a számát, és a csapatok elvonultak a stratégiai megbeszélésre. Elrejtették a zászlókat, és megkezdődött a „ csata”. 2x 20 percben küzdöttek a lányok a fiúk ellen a zászló megszerzéséért, és az ellenfél megsemmisítéséért. Mindkét csapat hősiesen küzdött, míg végül a fiúk csapata került ki győztesen. Rendkívül nagy volt az öröm. S bár ez a csata véget ért. Már a következő fordulót tervezgetik. Reméljük szeptemberben lesz rá lehetőségünk.
Délután egy táborzáró csapatvetélkedőt szerveztünk, izgalmas feladatokkal. 4 csapatban mérhették össze a tudásukat a gyerekek az alábbi területeken : „üdítő evő” verseny, „ állati activity”, „ eszperente nyelvelde”, „ szívószálas színkeverő”, „szólásvetélkedő” stb. Természetesen nagy volt a versengés, de még nagyobb volt a jókedv és a nevetés. Végül kihirdettük az eredményt, az 1 – 4. helyezést.
Búcsúzóul értékeltük az egy hetet, megajándékoztuk a gyerekeket. Mindenki leírta, mi az, ami tetszett, és szép emlékként őrzi majd. Íme néhány a gyerekek véleményéből: „jó volt a kirándulás, „boldog voltam”, „ vidámság”, „ szeretet”, „ barátság”, „szenzáció”, „ meglepetés”,” boldogságteli”, „ egészség”,” sport”,” különleges”, „izgalom”, „ számháború”, „liget”, „lovaglás”,” jó volt a biciklizés”, „Tokaj”, „beszélgetés”, „két jó tanár tartotta” ,”minden”.
Mesebirodalom
Nagy szeretettel vártuk a „Mesebirodalom” napközis táborba 1-4. évfolyamból a táborozókat kolléganőmmel, Kántorné Szücs Zsuzsával. A tábor augusztus 9-én nyitotta meg kapuit iskolánkban és 08.13-án zártuk a programsorozatot. Programtervünk a következő volt: Néhány kép a naplóból:
- Logótervezés
- Könyvtári foglalkozás
- Teremtéstörténet, a Föld védelme
- Ajtókilincs akasztó készítés
- Gondold tovább a képet! Rajzolás, szógyűjtés, mondatalkotás
- Mesefeldolgozás
- Síkbáb készítés, dramatizálás
- Évszakóra a kisebbeknek
A könyvtári foglalkozás alkalmával a gyerekek Irénke néni vezetésével egy tartalmas, hasznos órát tölthettek iskolánk új könyvtárában. Megtudhatták, hogyan lehet könyvet kölcsönözni a könyvtárból, miért fontos, hogy tudjunk tájékozódni a témakörök között, miért kell választókártya, stb… Kipróbálhatták az új olvasósarkot, ahol babzsák fotelekben lehetett olvasgatni. A végén még játékra is maradt idő. Délután ezt a gondolatot továbbfolytatva készítettünk választókártyákat a táborozókkal.
A Jégkorszak kiállítás is érdekes kérdéseket vetett fel a jelenlévők számára, mint pl.: Valóban jégkorszakban élünk? Milyen hatása volt a legutóbbi jégkorszaknak környezetünkre? A válaszokat kisfilmvetítés és előadói magyarázat által kaptuk meg. Emellett a kiállítást sok-sok interaktív elem,tudományos instrukció és a valódi ősleletek nagy száma tette különlegessé.
A Kendereskertbe kisvonattal érkeztünk, így már az utazás is jó hangulatot adott a további eseményekhez. A növénykert és az állatok bemutatása után megtekintettük az állandó kiállítást is és szó esett a városunkban őshonos szürkemarha és az őket tenyésztő gazdák történetéről is. Majd kézműves foglalkozásokon vehettünk rész, mely nagyon érdekes volt. Nemezeltünk, bőrdíszműves tárgyakat készítettünk, szalmát fontunk és fonalmunkák is készültek. Ezután a hatalmas zöld területen pihentünk és a mozgékonyabb gyerekek játszhattak kicsit hazaindulás előtt.
A délutáni csendes pihenő rendszerint a fák alatti árnyas, füves részen valósult meg, az Idősek Otthona udvarán, ahol plédeken pihenve olvasgattak, rajzoltak a gyerekek. De volt, hogy mesét olvastunk és utána beszélgettünk a hallottakról, a szereplők jelleméről, a tanulságról. Illetve volt, hogy a fantáziájukra bízva, másképp fejezték be a mesét, vagy eljátszottuk azt.
Az egyik délután a városban sétáltunk azzal a céllal, hogy felkeressük a helyi nevezetességeket és egy kicsit olyan szemmel is nézegessünk, hogy itt ahol élünk milyen emléktáblák, helyi alkotók élnek, éltek, akikre büszkék lehetünk, akikről illik tudni, hogy kik voltak ők. Ezen a délutánon, nagyon szép gesztusnak lehettünk részesei az egyik szülő részéről, aki megvendégelte az egész csapatot egy kis üdítővel. Aztán a játszótéren fejeztük be a kis kalandunkat, majd visszatértünk az iskolába.
Mivel nyár van, a fagyizást már nagyon várták a gyerekek. Ez a közeli fagyizóban valósult meg.
A városi könyvtárban a gyermekkönyvtárat mutatták be nekünk, szó esett a beiratkozásról a könyvkölcsönzésről és szinte mindenről, ami könyvtár.
A hetet mozizással zártuk, hisz a mozinak van egy sajátos hangulata. Így kértünk egy filmvetítést. Nagyon jól érezték magukat a táborozók itt is, betekinthettek a Kis kedvencek titkos életébe…
Ezúton szeretném megköszönni a magam és kolléganőm nevében a fenntartónak, a vezetőségnek az anyagi támogatást. Köszönjük a pedagógiai asszisztensek segítségét is.
Hiszem, hogy élményekben gazdagon tért haza péntek délután mindenki és olyan hétnek lehettek részesei, amely még sokáig emlékezetes lesz számukra. A napló lapjai pedig, amit hazavihettek magukkal, még sok-sok év múlva is felidézik majd az itt eltöltött napok szép emlékeit.
Sokat készültünk mi is, hogy változatos programok legyenek, de úgy érzem, megérte a fáradtság. Összetartó, fegyelmezett, vidám, aktív csapat volt a miénk. Szeretettel gondolok rájuk.
Áldáskívánással: Feketéné Áfra Piroska